Παρασκευή 25 Φεβρουαρίου 2011

Samuel Rosenthal - Ένας ξεχασμένος showman



Ο Samuel Rosenthal γεννήθηκε στις 7 Σεπτεμβρίου του 1837 στο Suwałki της Πολωνίας και πέθανε στις 12 Σεπτεμβρίου του 1902 στο Neuilly-sur-Seine της Γαλλίας.

Αφιέρωσε την ζωή του στο σκάκι με όλους τους δυνατούς τρόπους (έπαιζε, δίδασκε, έκανε αναλύσεις, έγραφε).

Αν και συμμετείχε σε λίγα μεγάλα τουρνουά της εποχής του, παρ΄ όλα αυτά είχε σημαντικές νίκες απέναντι σε κορυφαίους σκακιστές (Anderssen, Blackburne, Chigorin, Mackenzie, Mason, Paulsen, Steinitz και Zukertort).

Επίσης, είχε μεγάλη έφεση και επιτυχία σε πολλά σιμουλτανέ που έδωσε αλλά και στο "τυφλό" σκάκι.









Ο Samuel Rosenthal σε σιμουλτανέ στο Παρίσι το 1867.






Τα σκακιστικά του αποτελέσματα επιρεάστηκαν από την κακή του υγεία και τις δημοσιογραφικές του δραστηριότητες. Διατηρούσε σκακιστική στήλη στην εφημερίδα Le Monde Illustré καθώς και σε άλλες γαλλικές εφημερίδες της εποχής.


Διαβάστε γιά τον Samuel Rosenthal εδώ:

http://en.wikipedia.org/wiki/Samuel_Rosenthal


Στην ακόλουθη όμορφη παρτίδα ο Samuel Rosenthal με τα μαύρα παίζει με αντίπαλο τον Wilhelm Steinitz, τον μελλοντικό πρώτο παγκόσμιο πρωταθλητή.

Η παρτίδα είναι από το τουρνουά του Λονδίνου του 1883. Το άνοιγμα είναι Ισπανική Άμυνα : Βαριάντα Βερολίνου (C65).


1.e4 e5 2.Nf3 Nc6 3.Bb5 Nf6 4.d3 Bc5 5.c3 Qe7 6.O-O O-O 7.d4 Bb6 8.Bxc6 bxc6 9.Nxe5 d6 10.Nxc6 Qxe4 11.Nb4 c5 12.Nc2 Ba6 13.Re1 Qh4 14.f3 d5 15.Re5 cxd4 16.cxd4 Nd7 17.g3 Qh3 18.Re1 Rae8 19.Be3 Re6 20.Nc3 Nf6 21.Nb4 Rfe8 22.Qd2 Bc4 23.b3 Ba5 24.Nc2 Ba6 25.b4 Bc7 26.b5 Bb7 27.Na4 Nh5 28.Nc5 Nxg3 29.Nxe6 Rxe6 30.Bf4 Ne4 31.Rxe4 dxe4 32.Bxc7 exf3 33.Re1 Rg6+ 34.Bg3 Rxg3+ 35.hxg3 f2+ 36.Kxf2 Qg2+ 37.Ke3 Qf3# 0-1




Πέμπτη 24 Φεβρουαρίου 2011

ΤΣΙΚΝΟΠΕΜΠΤΗ - Ήθη και έθιμα











Τσικνοπέμπτη είναι η Πέμπτη της δεύτερης εβδομάδας (της κρεατινής) των Αποκρεών. Ο εορτασμός αυτής της ημέρας είναι ένα έθιμο που δεν γνωρίζουμε από πού προέρχεται. Βασικό χαρακτηριστικό του είναι το ψήσιμο «τσίκνισμα» του κρέατος στα κάρβουνα. Από το τσίκνισμα έχει πάρει και το όνομά της η ημέρα. Η συγκεκριμένη ημέρα ήταν ιδιαίτερη ανάμεσα στις ημέρες του Τριωδίου γιατί την ημέρα αυτή όλα τα σπίτια έψηναν κρέας ενώ παλιότερα έλιωναν το λίπος από τα χοιρινά και η τσίκνα ήταν διάχυτη παντού. Πέρα από το ψήσιμο του κρέατος, κάθε τόπος έχει τα δικά του έθιμα για τον εορτασμό της Τσικνοπέμπτης. Ακολούθως θα αναφέρουμε κάποια από αυτά:

Στην Αρκαδία η Τσικνοπέμπτη είναι μέρα κρεατοφαγίας (μέχρι σκασμού), οικογενειακής συγκέντρωσης και διασκέδασης.

Στην Κοζάνη το περίφημο «τσίκνισμα» πραγματοποιούνταν μέσα από την τσίκνα που αναδύονταν από το αρτυμένο φαΐ, συνήθως κρέας (το οποίο σημειωτέων αποκαλείται «φαΐ» στο τοπικό ιδίωμα π.χ. «Κυριακή σήμερα έχουμε φαΐ μι πατάτσις στου φούρνου». Το να κάψει μια νοικοκυρά το φαγητό εκείνη την εποχή ήταν μεγάλη πολυτέλεια.

Στις Σέρρες ανάβονται μεγάλες φωτιές στις αλάνες, στις οποίες αφού ψήσουν το κρέας, πηδούν από πάνω τους. Στο τέλος κάποιος από την παρέα με χιούμορ, αναλαμβάνει τα «προξενιά» ανακατεύοντας ταυτόχρονα τα κάρβουνα με ένα ξύλο.

Στην Κομοτηνή καψαλίζουν την κότα που θα φαγωθεί την επόμενη Κυριακή (της Απόκρεω). Αυτήν την ημέρα τα αρραβωνιασμένα ζευγάρια ανταλλάσσουν δώρα φαγώσιμα. Ο αρραβωνιαστικός στέλνει στην αρραβωνιαστικιά του μια κότα, τον κούρκο, και εκείνη στέλνει μπακλαβά και μια κότα γεμιστή. Όλα αυτά πραγματοποιούν την παροιμία πως ο «έρωτας περνάει από το στομάχι».

Στην παλαιά πόλη της Κέρκυρας, τελούνται τα «Κορφιάτικα Πετεγολέτσια» ή αλλιώς «Κουτσομπολιά» ή «Πέτε Γόλια». Δηλαδή, σύμφωνα με το έθιμο βγαίνουν οι γυναίκες στα παράθυρα των καντουνιών και κουτσομπολεύουν στην ντοπιολαλιά τους. Για να κλείσει το έθιμο ακολουθούν καντάδες. Στην Κέρκυρα οι κοπέλες βγαίνουν στα καντούνια και κοτσομπολεύουν ενώ οι άντρες τους κάνουν καντάδες. Η πετεγολέτσα , το πετεγουλιό όπως το λένε οι Κερκυραίοι, δεν είναι άλλο από το γνωστότατο κουτσομπολιό. Η πετεγολέτσα πραγματοποιείται το βράδυ τής τελευταίας Τσικνοπέμπτης, στην Πιάτσα κοντά στην τοποθεσία κουκουνάρα, τής πόλης τής Κέρκυρας.
Εδώ στήνεται ολόκληρη παράσταση και συμμετέχουν διάφορες νοικοκυρές από τα κοντινά σπίτια τής παλιάς πόλης, στην πιάτσα. Στήνεται ένα πραγματικό, πετεγουλιό, κουτσομπολιό, στα παράθυρα των σπιτιών από τις νοικοκυρές και με ξεκαρδιστικές ιστορίες βγαίνουν όλα τα άπλυτα εις την φόρα των υποτιθεμένων πού έπεσαν σε διάφορα αμαρτήματα. Παντρεμένες με ερωμένους, ανύπαντρες με νόθους ,παντρεμένοι με σχέση με παντρεμένες όλα τα εν οίκω εν δήμω.

Στο χωριό Κλήμα της Σκοπέλου, οι κάτοικοι αφού φάνε και τραγουδήσουν στα σπίτια τους, βγαίνουν στις γειτονιές και χορεύοντας συγκεντρώνονται στο Πεύκο όπου και συνεχίζουν το γλέντι μέχρι το πρωί.
Σε όλη την περιφέρεια της Πελοποννήσου την Τσικνοπέμπτη σφάζουν χοιρινά από τα οποία φτιάχνουν διάφορες λιχουδιές. Πηχτή, τσιγαρίδες, λουκάνικα, γουρναλοιφή και παστό είναι μερικά από αυτά

Στην Πάτρα έχουμε το έθιμο της Κουλουρούς. Η Γιαννούλα η Κουλουρού πιστεύει λανθασμένα πως ο Ναύαρχος Ουίλσων είναι τρελά ερωτευμένος μαζί της και πως έρχεται να την παντρευτεί. Για αυτό ντύνεται νύφη και με την συνοδεία των Πατρινών πηγαίνει να προϋπαντήσει τον καλό της στο λιμάνι. Γύρω της οι Πατρινοί διασκεδάζουν με τα καμώματά της.

Στον Πόρο την Τσικνοπέμπτη «τσίκνιζαν» το ψητό κρέας για να μυρίσει στη γειτονιά γιορτάζοντας την «κρεατινή» Αποκριά, και μετά την «Τυρινή», οι νέοι έκλεβαν ένα μακαρόνι και το έβαζαν κάτω από το μαξιλάρι τους για να ονειρευτούν ποια θα πάρουν. Εκείνες τις μέρες οι νέοι έφτιαχναν και αερόστατα. Ένα ελαφρύ στεφάνι μια κόλα λεπτό χρωματιστό χαρτί κι ένα στουπί ποτισμένο με πετρέλαιο μέσα σε ένα τενεκεδάκι και ήταν έτοιμα. Τα άφηναν να πάνε ψηλά, και συναγωνίζονταν ο ένας τον άλλο ποιος θα κάνει το μεγαλύτερο και ποιο θα πάει ψηλότερα.

Στην Ιο το βράδυ της Τσικνοπέμπτης μασκαράδες ζωσμένοι με κουδούνια προβάτων διασχίζουν με κέφι τη Χώρα, επισκεπτόμενοι σπίτια και καταστήματα. Χάρη στις προσπάθειες του Δήμου Ιητών και του Πολιτιστικού Συλλόγου Ίου «Η Φοινίκη», έχει αναβιώσει στην Ίο και το παραδοσιακό της Καρναβάλι, την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς, με ποικίλες εκδηλώσεις.

Στην Αμαλιάδα η «Τσικνοπέμπτη» ήταν η μέρα που ετοίμαζαν το «παστό». Έβραζαν το λίπος με λίγο νερό, ραντίζοντάς το συγχρόνως με νερό. Το σούρωναν στη συνέχεια. Αυτή ήταν η «γουρναλοιφή». Φυλαγόταν σε δοχεία (πήλινα). Χρησιμοποιούνταν ως άρτυμα για όλη τη χρονιά. Στον πάτο του λεβετιού (καζανιού) έμεναν οι «τσιγαρίδες» που νοστίμιζαν τα φαγητά (με χόρτα, αυγά, όσπρια). Σε «λεβέτι» έβραζαν το κρέας με λίγο κρασί για να βγάλει λίπος, που με αυτό έβραζε. Έριχναν τα μπαχαρικά για νοστιμάδα και τα λουκάνικα, αφού τα καθάριζαν από την καπνιά. Πρόσεχαν μη «τσικνιστούν» γιατί θα χάλαγε όλο το «παστό». Μετά το βράσιμο καθάριζαν το κρέας από τα κόκαλα, έκοβαν τα λουκάνικα και τα τοποθετούσαν σε «λαγήνες» (δοχεία πήλινα) και τα περιέχεαν με λίπος για να σκεπαστούν οι μεζέδες. Ήταν το φαγητό για όλο το χρόνο. Μ’ αυτό φίλευαν και τους ξένους.

Ονομαστό φαγητό από «παστό» ήταν οι «καγιανάδες»- οι «αλιμοκαγιανάδες», με κρεμμύδι κι αυγά. Διαδικασία εβδομάδας γιορταστική, με λιχουδιές λογιών – λογιών, κρασί, τραγούδι. Κι «έχει ο Θεός», αφού έδωσε για να έχει κι ο Χριστιανός για όλη τη χρονιά, όλα τα καλά. Και γουρναλοιφή, και τσιγαρίδες και λουκάνικα, και παστό και πυτιά, και γουρνοσάπουνο, και γουρνοτσάρουχα, αλλά και την καπνοσακούλα από τη φούσκα. Για τούτο πρέπουν τις μέρες αυτές γιορτάσια και χαρές. Και «μεγάλη να ‘ναι η χάρη Του». Στη υγειά μας, λοιπόν, με «καράτζαφλο» με συκώτι με ψιλό κρεμύδι, με «οματιές» και κρασί… και πειράγματα… Η μάνα Γη μας τρέφει καλά… καιρός χαράς, καιρός να ξεχαστούμε… τώρα… κι αυτή την εβδομάδα την εβδομάδα της «απολυτής», της «προφωνήσιμης» ή «προφωνής».


Καλή Τσικνοπέμπτη σε όλους! Καλά τσικνίσματα και καλή αποκριά σε ετούτη την δύσκολη εποχή μα και την πολύπαθη χώρα των κάθε λογής μασκαράδων που μας διαφεντεύουν!

Χριστιανισμός και Ισλάμ σε σκακιστικές εικόνες

Η αιώνια αντιπαράθεση Χριστινισμού και Ισλάμ μέσα από μερικές σκακιστικές εικόνες. Μακάρι κάποτε να επικρατήσει η αλληλοκατανόηση, ο σεβασμός και η ειρήνη ανάμεσα στους λαούς όλου του κόσμου ανεξάρτητα της θρησκείας που ο καθένας πιστεύει.


















Τετάρτη 23 Φεβρουαρίου 2011

Εφημερίς "ΤΟ ΑΣΤΥ" - Ένα φύλλο του 1886


Το πρωτοσέλιδο καθώς και η σελίδα αριθμός 5 του φύλλου αριθμός 24 της εφημερίδας "ΤΟ ΑΣΤΥ" της Κυριακής 9ης Μαρτίου 1886 με σκακιστικό αλλά και ιστορικό ενδιαφέρον αναφορικά με τις γελοιογραφίες του. Στην σελίδα 5 στην γελοιογραφία σατυρίζεται ο τότε πρωθυπουργός της Ελλάδος, Θεόδωρος Δηλιγιάννης (1824 - 1905).










ΤΟ ΖΑΤΡΙΚΙΟΝ - 0 ΥΠΕΡ ΠΑΡΤΙΔΟΣ ΑΓΩΝ.











ΣΚΕΠΤΕΤΑΙ ΕΞ ΜΗΝΑΣ ΔΙΑ ΜΙΑΝ ΚΙΝΗΣΙΝ!














Γιά την εφημερίδα "ΤΟ ΑΣΤΥ"


Στην Αθήνα το 1885 μετά την παύση της έκδοσης της εβδομαδιαίας σατυρικής εφημερίδας Ασμοδαίος, στη θέση της άρχισε να εκδίδεται η επίσης εβδομαδιαία κυριακάτικη σατυρική εφημερίδα "Άστυ", που ιδρύθηκε από τον Μπάμπη Άννινο, ο οποίος αργότερα την εκχώρησε στον αδελφό του Θέμο Άννινο.

Η εφημερίδα αυτή διέκοψε την κυκλοφορία της το 1889 και επανεκδόθηκε το 1990 όπου και συνέχισε μέχρι το 1907 ως ημερήσια πλέον πρωινή πολιτική και ειδησεογραφική εφημερίδα με αρχισυντάκτη τον Δημήτριο Κακλαμάνο και κατά τη τελευταία περίοδο υπό τον Εμμανουήλ Ρέπουλη. Συνεργάτες της εφημερίδας "Άστυ" υπήρξαν κατά καιρούς οι καλλίτεροι των λογίων και δημοσιογράφων της εποχής με συνέπεια να θεωρούνται τα φύλλα της ακόμα και σήμερα ο καθρέπτης της πολιτικής, πνευματικής αλλά και της κοινωνικής κίνησης της Αθήνας της εποχής εκείνης. Μεταξύ των συνεργατών της εφημερίδας συγκαταλέγονται οι: Γεώργιος Δροσίνης, Γεώργιος Σουρής, Γεώργιος Πωπ, Στέφανος Στεφάνου, Θ. Βελλιανίτης, Μιχάλης Μητσάκης, Κωστής Παλαμάς, Δημήτριος Κόκκος κ.ά.

Στα φύλλα της εφημερίδας αυτής περιλαμβάνεται το πλήθος των γελοιογραφιών του Θ. Άννινου που υπήρξε ένας από τους καλλίτερους Έλληνες γελοιογράφους και σκιτσογράφους.


Πηγή: (Βικιπαίδεια)

Νέα σκακιστικά βιβλία υπό έκδοση

Τρία νέα και ενδιαφέροντα σκακιστικά βιβλία που είναι υπό έκδοση γιά τους αμέσως προσεχείς μήνες.





1000 Checkmate Combinations [Paperback]
by Victor Khenkin
Publication Date: March 1, 2011 (352 pages)
Publisher: Batsford






Secrets of the Sicilian Dragon Revised [Paperback]
by Eric Schiller
Publication Date: May 17, 2011 (192 pages)
Publisher: Cardoza; Original edition






New Ideas in Chess [Paperback]
by Larry Evans
Publication Date: March 15, 2011 (200 pages)
Publisher: Cardoza; Original edition






Ματ σε 4 - ένα πρόβλημα του Sam Loyd





Sam Loyd
New York Albion 1858, 2ο βραβείο
Παίζουν τα λευκά και κάνουν ματ σε 4 κινήσεις.
===============================================

Η λύση:

1.Qa4!! and:
1...gxf5 2.Kd7! (with 3.Qb4 and mate next move)
1...Kxf5 2.h8S!! (threatening 3.Sf7)
2...Ke6 3.Qd7+ Ke5 4.Sxg6 mate
2...gxh5 3.Qe4+ Kg5 4.Sf7 mate

Τρίτη 22 Φεβρουαρίου 2011

Σκάκι και μοναξιά - Σκόρπιες εικόνες και σκόρπιες σκέψεις...

Σκάκι μοναχικό, της μοναξιάς εικόνα που πονάει... Σιωπηλή παρέα η σκακιέρα, άφωνη, βουβή, μα πόσες κινήσεις επάνω της χωρούν από τα πιόνια, τα κομμάτια, σαν βήματα κάποιου ανθρώπου που τόσο πολύ θα θέλαμε μαζί μας, δίπλα μας, την μοναξιά μας να μοιράζεται και να την κάνει πιότερο υποφερτή... Της μοναξιάς το σκάκι...



Σ΄ έναν καθρέφτη το είδωλό μου ανακαλύπτω. Κίνηση ματ! Πόσο φοβάμαι σαν κοιτάζω τους καθρέφτες...




Νύχτα και λίγο φως, τόσο μου φτάνει, όσο γιά να υπολογίσω μιά βαριάντα, της δύσκολής ζωής μου την βαριάντα...




Κοιτώ τα άψυχα μου πιόνια, μετρώ την μοναξιά, zugzwang, μάλλον χαμένη θέση έχω...



 

Πως πέρασαν τόσες στιγμές, τόσα Θεέ μου χρόνια! Τίποτα πιά από όλα όσα γνώρισα δεν ξέρω. Μιά κίνηση μονάχα μου απέμεινε, φορσέ. Μιά σκέψη μόνον μου απέμεινε, "υπομονή κι αξιοπρέπεια"!





Εγκλωβισμένος μέσα στα χρώματα, στην ακίνητη γαλήνη τεσσάρων τοίχων πεντακάθαρων.
Αχ! ξύλινα εσείς
καλά μου φιλαράκια, χαίρομαι που έστω και μόνον την δική σας έχω συντροφιά, σε τούτη την καθημερινή, μονότονη, σιωπηλή σονάτα των ύστατών μου χρόνων.





Μοναξιά... Άδειασε και η σκακιέρα, παγωμένη σαν πέτρα του Φλεβάρη. Τουλάχιστον εγώ είμαι ακόμη εδώ και περιμένω και εξακολουθώ να ελπίζω και να ονειρεύομαι πως κάποιος θα έρθει.






Δεν έγινα ποτέ θαλασσινός ταξιδευτής, δεν τα κατάφερα... Τώρα μικρό καράβι τη σκακιέρα μου έχω, ναύτες, λοστρόμους, καπετανέους, πύργους, "τρελλούς" και άλογα, βασιλιάδες και στρατιώτες, βασίλισες και άγκυρες! Απέμεινα σαν φάρος  έρημος, σβηστός , ολομόναχος,
γιά πάντα στα ρηχά εδώ.











Κρύβω εκτός από την μοναξιά και το κορμί και την καρδιά και την ψυχή μου. Το πρόσωπό μου αδιάφορο. Μόνο την άκρη από τα χέρια μου θα δεις, αυτό μονάχα. Όλα μιά νούλα μοιάζουν πιά, και η μοναξιά μιά νούλα...